Ett glas rödvin om dagen är bara nyttigt! Eller?

För några år sedan hävdade vissa forskare att daglig dos av rödvin minskade risken att drabbas av hjärt- och kärlsjukdom. Detta hörs fortfarande av rödvinsälskare ibland. Man syftar på de antioxidanter rödvinet innehåller.

Så vad är grejen med antioxidanter? Vi läser tidningsrubriker med tio-i-topp-listor om livsmedel med olika antioxidanter och väljer ansiktskrämer med dessa som extra dos. Kanske har vi även läst att antioxidanternas uppgift är att bekämpa fria radikaler. Vet du även vad detta är, kan du ju sluta läsa här, men vill du dyka in mer i antioxidanter, fria radikaler, oxidativ stress och kostråden för att motverka det senare, då guidar jag dig gärna några rader framöver.

Antioxidanter motverkar oxidation. Oxidation är en reaktion på syre, ofta i form av fria radikaler. Det skulle kunna förklaras som den process som sker när en bil rostar, fett härsknar eller när en klyfta av ett äpple blir brun. Fria radikaler är aggressiva varianter av syre som kan skada ämnen de möter.
Vissa fria radikaler bildas som avfallsprodukter i vår kropp. Andra bildas av yttre påverkan som te x av rökning, uv-ljus eller smutsig storstadsluft.
För oss blir det problem när t ex våra gener blir skadade. Är det en gen som kontrollerar cellernas tillväxt, kan canserceller få växa.

Oxidativ stress

Oxidativ stress uppstår när de fria radikalerna tar makten. Radikalerna får övertaget genom att sjukdom aktiverat immunförsvaret, eller av rökning eller helt enkelt av att man har ett dåligt försvar. Oxidativ stress, tror man ligger bakom hjärt- och kärlsjukdomar, parkinsson, canser, ALS, alzheimer, grå starr och skador på gula fläcken.

Vi är dock inte lämnade åt vårt öde, det finns försvar till vår hjälp.
Dels har vi antioxidanterna. Kroppen bildar dels egna antioxidanter och vi kan även få i oss extra utifrån genom vår mat. Sedan har kroppen möjlighet att själv reparera skador och dessutom har kroppen ett eget avgiftningssystem, främst via levern, som hjälper oss i kampen.

Matens antioxidanter

I maten har vi dels vitamin c och e som skyddar oss. C är vattenlöslig och E är fettlöslig. Sedan har vi karotenoider. Det finns ca 600 olika sorter i naturen av dessa och de här krigarna har förmågan att vara målsprcifika. De söker sig t e x till ögats gula fläck eftersom det kommer in mycket UV-ljus via ögat. För att få i dig dessa välgörare, ska du satsa på gula, röda och oranga frukter och grönsaker. Men precis som en smoothie lätt blir grön så fort starkt gröna blad finns i, så döljs den gula färgen hos gröna blad som t e x spenat. Den finns där men döljs av att det grön tar överhand. Så gröna blad oxå alltså.

Sedan har vi en annan grupp antioxidanter, polyfenoler. Det är här vi hittar fenolsyror, stilbener, lignaner och flavonoider. Vi har 500 olika i våra livsmedel och flera tusen olika i naturen.
Förutom att motverka oxidation kan dessa även dämpa inflammationer och minska risken för proppbildning. Du hittar dem i blåa och lila frukter och grönsaker, men även i kakao, äpplen, lök, kaffe, grönt te, citrus och bladkryddor.

Det är just denna blå/lila färg du hittar i rödvinet. Men det gör du även i en näve blåbär och då får du i dig betydligt mycket mindre socker och slipper alkoholen, som faktiskt är ett gift för kroppen.

Skickat från min iPhone