Dagens inlägg fortsätter att handla om kondition. Ibland hör man människor mena att de inte behöver träna så mycket. De kanske säger att de har en god grundkondition. Ofta baserar de uttalandet på att de tränade mycket som unga och tror att det hänger med dem resten av livet.

Visst finns det mycket som är jätte positivt med att träna som ung. Det är till exempel då du kan bygga upp en stark och bra benstomme som när du blir äldre mera bibehålls av fysisk aktivitet. Men att konditionen skulle hänga med så länge, måste jag tyvärr motsäga. Kondition är en färskvara och den nivå av kondition du har håller ungefär i två veckor för att sedan sakta minska om du slutar att röra på dig.

Ibland kan ett konditionstest skapa en falsk trygghet och ge sken av en ”god grundkondition”. För er som inte gjort ett konditionstest så innebär det att kroppen utsätts för ett visst arbete, ofta på en motionscykel, samtidigt som man mäter kroppens puls. Efter en stund ökas motståndet och då avläses sedan hur lång tid det tar för kroppen att anpassa sig till det nya motståndet. Ju bättre kondition en person har ju snabbare går anpassningen. Enkelt förklarat.

Men säg den regel som inte har undantag. Min farfar tillexempel var en inaktiv storrökare som fick exemplariska resultat på konditionstesterna. Min pappa som nu på senare år börjat träna men inte varit särskilt aktiv innan dess, har även han fått ypperliga resultat på konditionstester livet igenom. För min del häpnade testledaren när han såg mina resultat och menade att min konditionsnivå var lika bra som fotbollslandslagsspelarnas. Dessa resultat stämmer naturligtvis inte. Ingen får god kondition automatiskt och att komma upp till en landslagsspelares nivå kräver mycket mer tid och ansträngning än vad jag kan skryta med i träningsoverallen. Min farfar dog i hjärtinfarkt ett tag efter testerna.

Så vad vill jag komma med mina rader? Konditionstester ger ofta ett bra resultat, men ärftliga faktorer kan ge felvärden. Och vi behöver verkligen röra på oss regelbundet. I mitt förra inlägg skrev jag om hur ofta vi behöver träna för att uppnå olika resultat. Men rekommendationerna om att vara fysiskt aktiv 30 min om dagen gäller som en grundläggande nivå, utanför träningen kan man säga. Denna typ av aktivitet kan vara promenader, att cykla till affären, arbeta i trädgården eller att dammsuga. Vanlig aktiv rörelse alltså. Genom den typen av aktivitet ökar frisättnigen av NO som vidgar våra blodkärl. Genom vidgade blodkärl blir motståndet mindre för blodet att transporteras runt i kroppen och hjärtat behöver inte arbeta lika hårt. NO påslaget varar dock bara ca ett dygn.

Så oavsett vilken konditionsnivå du har. Rör på dig varje dag…. : )