Har fått ett önskemål om att ge tips på nyttiga mellanmål. Så, några ord om det och sedan kommer jag lägga ut recepttips i omgångar. Idag pratas det en hel del om mellanmålets vara eller icke vara. Vi är biokemiskt unika och därför reagerar vi olika på frånvaron av mellanmål. Personligen mår jag inte alls bra när blodsockret sjunker och risken att falla för onyttiga lättillgängliga kalorier ökar markant. Så för mig är mellanmålet därför en självklarhet i vardagen.

Så vad kan man hitta på då? Som vanligt underlättar det hela med viss planering. Ska du vara på resande fot är det ju en fördel om mellanmålet inte behöver tillredas på plats. Att ta med en färdiggjord smoothie är ett bra allternativ. Ska den förvaras några timmar är det viktigt att ha någon ingrediens i som motverkar att resten byter färg till brunt, t e x lite pressad citron eller lite färskpressad apelsin. Jag väljer alltid att ha i avokado som både ger krämighet och skapar en större mättnad. Att lägga till protein är ett annat trick för att kunna stå sig på sin smoothie och ett gäng gröna blad brukar pimpa drycken med näring. Tillsätt bär och frukt efter tycke för vitaminer och den goda smakens skull. Personligen brukar jag sedan förvara smoothien i en glasburk för att slippa ev utfällningar från plastburkar. Jag pimpar gärna med olika super foods, men dessa går givetvis att utesluta.

På jobbet har man ju ofta tillgång till ett kök. Då brukar jag äta de olika förslagen på frukost som du kan hitta i tidigare inlägg och under ”recept”. En fruktsallad med lite nötter eller avokado på rawfood kex smakar bra till kaffet. Vill jag unna mig något extra så brukar jag välja mina rawfoodbollar (se under recept) eller en bit raw kladdkaka som du hittar receptet på under namnet ”cookie in a jar” i receptsamlingen. För alla oss som börjar alldeles för tidigt på morgonen är det en god idé med mellanmål som kan göras kvällen innan så det är klart på morgonen (läs natten) när man ska iväg. Då är chiapuddingen ett bra tips. Hemligheten med chiapudding är att mixa fröna med den vätska du väljer. Annars blir det lätt bara en slajmig röra. Att välja en fetare mjölk t e x kokosmjölk bidrar även det till en godare konsistens. Toppa det sedan med något du gillar, hallon, skivad banan eller kanske pistage nötter?

Sist men inte minst, om målet är att kunna låta bli de onyttiga alternativen som ständigt omger den moderna människan, så ha alltid en liten påse med torkade bär eller frukter blandat med någon sorts nöt, så har du alltid ett alternativ när du är på språng.

Som sagt, kommer lägga ut olika receptförslag på mellanmål så håll ögonen öppna och har du något annat du skulle vilja läsa om här, blir jag alltid glad över förfrågningar. Skriv till mig under kontakt.

På återseende…