Har alltid velat träna heltäckande. Jag älskar att ha god kondition, att äga känslan av att det är lätt att springa, att fötterna studsar mot backen och att kroppen orkar länge, länge…
Så är jag född med en dålig hållning som gör sig hörd med ryggsmärta så fort jag inte tränar min styrka och rörlighet. Och känslan av att vara stark, att orka lyfta de tunga matkassarna eller mina barn som nu börjar bli ganska stora, den är skön den oxå.

Pilates

Och så har vi rörligheten. Jag blev Pilatesinstruktör för att jag älskade känslan av att ”vrida rätt ryggen” genom att arbeta igenom ryggens alla rörlighetsmönster. Hade jag ont i ryggen innan passet, har detta allt som oftast reglerat sig själv efter passet och kvar vilar samma känsla som efter en massagebehandling.

Så jag har alltid velat ha allt. År ut och år in har jag därför tränat allt. 2 dagar per vecka löpning, 2 dagar per vecka styrka och 1 dag i veckan Pilates (även om längtan varit att träna det varje dag). Min kropp har haft en god form och så länge jag upprätthållit min träning har ryggen inte protesterat heller. Men jag har inte höjt min kapacitet på någon av mina träningsformer. Så i höstas bestämde jag mig för att göra om mitt upplägg.

Träningsupplägg

För att utvecklas i en träningsform (om man från början redan är igång med sin träning) behöver man lägga i alla fall 3 tillfällen i veckan på detta. Så jag bestämde mig för att dela upp mina olika former under året. Så i höstas började jag träna kettlebells 3 gånger i veckan och bara springa 1 dag i veckan. Strax kommer jag att växla om och göra tvärt om, för att i sommar lägga extra krut på min Pilates.

Gymnastiserande figurer

Genom denna uppdelning utvecklas min förmåga och kroppen får en hälsosam variation som minskar skaderisken. Och det funkar! Jag har verkligen blivit mycket starkare och orkar göra fler tåarmhävningar än jag orkade som 20-åring när min huvudsakliga försörjning var att köra träningsklasser. Skön känsla att äntligen få utdelning för alla träningstimmar istället för att ”bara underhålla”. Och jag längtar, längtar tills det är dags att satsa på löpningen och Pilatesen igen och se vilka resultat jag kan uppnå där, nu när jag kör min nya strategi.

Så har du som jag kört på samma träningsrutin allt för länge? Kanske kan 2016 vara året då du prövar något nytt. Nytt, ger nya resultat och ny lust. Lycka till!