Har du provat något av alla fina utegym som finns vid motionsspåren någon gång? Helt gratis och oftast utan trängsel och köer står de där och som bonus får man ju träna i det fria. Tänkte skriva en liten serie om träning vid dessa och idag börjar jag med en övning som ofta finns utrustning till på utegymmen.

Rygglyft

Att komma i rätt position i utrustningen, kan bara det, upplevas lite läskigt för många. Att ha huvudet nedåt och att lita på att ställningen håller dig på plats, kan vara ovant i början. Här gäller det att våga komma tillräckligt långt fram. Höften ska placeras precis ovanför ställningens övre kant så att den frigörs för att få full rörlighet.

I rygglyftet använder vi hävstångseffekten för att träna ryggens styrka. En del lyfter bara ryggen rakt upp vilket syns på bildkollage 1, ryggresning. Detta är helt klart den estetiskt mest tilltalande varianten, men i mina ögon ett sämre alternativ. Genom att bara lyfta överkroppen rakt upp, får vi en liten belastningsyta, placerad precis i svanken.

Teknikbilder över ryggresningar

Om du tittar på bildkollage 2, ryggrullning, har jag försökt illustrera, hur jag med skålformad rygg, rullar upp, kota för kota.

Rygglyft med rullning

Genom denna rullande rörelse, vandrar belastnings ytan och sprider sig uppåt så att jag får med hela ryggen och övningen blir mer effektiv.

 

Lycka till!